social and ethic,part 2.

post lepas dah cerita pasal kat malaysia. ok sekarang aku ambik negara lain la untuk perbandingan. ok, aku ambik US. kalau korang perasan, sosial kat sane tak berapa meluas. kalau ade pon untuk tujuan yang penting-penting je. kat sane masalah sosial tak banyak macam kat negara nie. betulkan aku kalau aku salah. tapi ape yang aku bagitau nie cuma pandangan aku je. atas pemerhatian aku jugaklah. kawan-kawan aku yang dok sane pon tak cuak nak buat ape yang diorang nak. kalau kat sini, lorong gelap sikit je dah jadi tempat kerja orang-orang yang tak baik. samun la, pukul la dan bermacam-macam la lagi.

tapi lain pulak dengan ethic diorang, memang tak dapat disangkal perbezaan dengan negara kita. macam langit dengan bumi. korang mesti tau kalau aku cakap benda nie. orang tak takut nak melintas kat jalan sebab orang-orang kat sane hormat kat pejalan kaki. bila ade orang melintas, diorang akan stop dan bagi laluan untuk pejalan kaki. memang tahap terbaik lah ethic diorang. memang aku respek gila. dan kadar kemalangan jugak memang berbeza antara US dengan Malaysia. kadar diorang memang sikit, tapi kat sini memang banyak tak ingat lah. bukan aku nak burukkan malaysia. tapi boleh ke korang melintas jalan selamba je? even dekat lintasan zebra yang tunjukkan lampu hijau pun korang akan toleh kiri kanan banyak kali kan? so fikir-fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment