lompat tikam,



bukan membunuh, tapi mengenyangkan. kalau yang tak pernah dengar, mesti tak tau ape benda nie. lompat tikam memang popular kat kelantan. aku tak tau ape orang luar panggil kuih nie. tapi tadi aku ade tengok satu rancangan, die panggil lompat tikam nie bubur susu. adelah sebab kenapa panggil macam tu. memang pelik-pelik nama kuih- kat malaysia nie. lompat tikam, kepek hidung, ulat bulu dan macam-macam lagi lah. tapi yang penting, lagi unik name lagi unik rase die. memang best.




lompat tikam nie ade la dua tiga jenis. tu yang aku tau lah. ade banyak jenis kuih ni. macam-macam stail yang aku pernah tengok. tapi bape jenis je yang pernah aku rase. mngkin beza sikit je rase. kuih nie selalunya ade tiga  atau empat bahagian. tepung hijau, tepung putih, pulut merah dan kuah dia. kuih nie wangi dan berlemak sebab die masak guna daun pandan dengan santan. banyak jugak bahan nak buat benda nie. sedap kuih nie. rugi tak rase. sape-sape yang kenal kuih nie, tolong bagitau ape name die kat tempat korang. terima kasih.

*idea datang sebab tengok program sarapan.

4 comments:

  1. lompat tikan jugak.. bubur susu tu lain :)

    ReplyDelete
  2. sedap nye wei...
    blanja ak fan?? hehehe

    ReplyDelete
  3. bukan kelantan je..TERENGGANU jgk..klntan copy...haha;P

    ReplyDelete