social and ethic,part 1.

pertama sekali aku nak bagitau tajuk post tu disengajakan dalam bahasa inggeris. jangan risau, post nie dalam bahasa melayu. so tak perlu korang nak sibuk-sibuk nak pegang kamus mase bace post nie. kot-kot la ade word yang korang tak paham kan. tapi disebalik tajuk bahasa inggeris 2, sebenarnya aku tak tau ethic dalam bahasa melayu. sila jangan cemuh.

kalau cakap pasal sosial, malaysia memang hebat lah bab nie. susah nak jumpa orang yang anti sosial. mungkin 'nerd' antara orang yang anti sosial. tapi jangan salah faham antara nerd dengan orang yang pandai atau suka belajar. aku pun tak reti nak terangkan macam mana. sosial rakyat malaysia meluas. segenap tempat ada cara dan perkara untuk disosialkan. terpulang kat diri sendiri benda baik atau benda buruk.

sebenarnya sosial bukan salah. cuma anak remaja zaman sekarang yang buat sosial tu nampak macam salah. korang boleh baca sendiri kes-kes yang jadi kat surat khabar. aku rase dalam setiap hari jugak lah ade berita pasal kes salah laku. nie semua punca daripada terlebih sosial la nie. ada yang kuat sosial tapi tak jadi teruk, tu atas diri sendiri lah kan. kau yang tetapkan perjalanan hidup kau. bukan kau, bukan sape-sape. lepak sana-sini, merempit. kesian kat budak-budak nak tido. kalau dah tido lambat, nanti ngantok dalam kelas. lepas tu belajar tak ok. result jatuh. jadi lah kutu lepak. proses kitaran yang tak pernah berhenti.

tapi masuk bab ethic, orang malaysia memang kurang. sebab apa aku cakap macam nie?? tunggu bile kau buat perbandingan dengan negara luar dari asia.

*bosan yang teramat..nak pergi utara..=)

No comments:

Post a Comment