lingua franca,



aku jalan ke pakdol stall ( nama kasi market sikit ) unutk makan pagi. memang ramai lah yang beli-belah kat situ. mane tak nye, dah satu-satu tempat jual makan pagi kat kampus timur tu. entah-entah yang kat barat pun datang cari kat sini jugak. dalam suasana bising tu, jelaslah kedengaran suara perempuan yang memang kuat bagai apa pon aku tak reti nak nyatakan. dah lah guna 'slang' pekat nak mampos. kau ingat nie negeri kau. memang lah tak boleh lupa daratan, tapi jangan kau bawak 'darat'an kau tu. kau buat orang jadi jelek dengan negeri kau sebab sikap kau.

lepas habis sumpah seranah di pakdol stall, aku gerak ke tempat lain. aku dengar perbualan sorang mamat nie dengan minah cina. perghhhh!! lancar habes dia cakap cina. tegugat ouh. memang die boleh faham apa yang minah tu cakap dan dia siap boleh balas balik dalam bahasa cina. yang buat aku tambah respek dengan mamat tu die boleh jugak cakap bahasa inggeris dengan bahasa melayu ( da name pon orang melayu ). aku penah nampak die kat kafe dan die bercakap gune bahasa inggeris. sape tak jeles weyh. melayu, inggeris, cina. sekali tiga bahasa die master dan die boleh guna bile-bile mase die nak. respek lah brader!! perangai pon sempoi je. macam budak kecik pon ade. tapi kau memang talented!! *thumbs up






tu jer aku nak cerita. haha..

No comments:

Post a Comment