zaman muda,




hari selasa memang hari function bagi aku, ayeng, panjang dan pokcek. maklumlah, kitorang hiduf dengan penuh kesesatan dan kegilaan kat tanah merah ni. so hari selasa lah tempat kitorang nak menggila. tadi aku dengan si ayeng keluar lah pergi pasar malam. kali ni bertiga. adik bongsu aku ikot sekali. dia bosan duduk rumah sebab adik beradik laen takde dekat rumah waktu malam. ade yang mengaji, ade yang tuisyen. tengah jalan-jalan kat pasar malam, teringat dulu aku selalu pergi pasar malam dengan angah aku. dulu dekat je. jalan kaki tak sampai lima minit pun dah sampai. tapi sekarang, lima minit naik motor. takdelah jauh sangat. sumpah aku rindu zaman kanak-kanak aku. tak payah fikir macam-macam. sekarang, banyak benda kene fikir walau tak nak sekalipun.

lepas penat jalan-jalan, aku cari port lepak. kitorang duduk kat satu kedai makan. order air satu sorang. adik aku layan betul aku tengok minum air. entah ape die dok maen cak-cak ngan si ayeng entah. si ayeng pulak dok layan gila adik aku. memang sama-sama naik lah. boleh pulak adik aku buat muke kesian nak makan. aku pergi lah order kuew teow goreng basah. boleh tahan die telan. padahal dah banyak dia makan sepanjang jalan kat pasar malam tadi. perut tong drum ke ape dia ni.

lepas dah penat jalan-jalan, pergi sekolah adik aku dan adik ayeng. kebetulan mak die cikgu kat situ. malam tu ade majlis motivasi ape entah. tapi memang lucu lah bile kitorang masuk sekolah tu. maen-maen gear kereta dulu. masuk je, tengok budak keluar dewan diiringi air mata. nie sah ade psiko-psiko nie. aku dengan ayeng gelak-gelak je. teringat dulu kitorang selalu kene macam tu. tapi sampai form 3 je la yang boleh layan benda tu. lepas tu dah tak bolah dah. dengar boleh, menangis tak  boleh dah. macam dah lali dengan benda tu semua. budak-budak nangis malam tu je. esok nye buat hal jugak. buli orang lain la, gaduh la. takp paham aku. tapi macam tu jugaklah aku dulu. *senyum sorang-sorang.

*looking forward

1 comment: