sayounara,
Dengan ini,
saya IRFAN BIN MAT ROSLY,
merasmikan penutupan blog ini.
sekian,terima kasih.
saya IRFAN BIN MAT ROSLY,
merasmikan penutupan blog ini.
sekian,terima kasih.
p/s : not die,just migrate.=)
dilekat pada
8/07/2011 01:10:00 AM
padang,
tiga tahun aku tak pernah ade kawan dekat kawasan rumah aku nie. dari tahun 2008 sampai tahun 2010 aku menyepi je kat rumah. kawan yang ade cume kawan-kawan sekolah aku. tu pun cuma empat orang. kalau nak meriah, kena lah plan kumpul kat kota bharu. macam nie lah nasib orang yang pindah kat tempat baru semasa umur 15 tahun. kena pulak sekolah bukan kat kawasan tu. balik pulak 3 4 kali se setahun. mane sempat nak buat kawan. kawasan rumah aku pulak asyik sunyi sepi je.
tapi semua berubah lepas aku balik asasi. aku tengok dekat kawasan rumah aku ade macam padang bola. mule-mule tak tergerak hati aku nak main bola dekat situ. tapi bile petang je, mule lah angin naik kepala. bosan nak mampos. lagi-lagi mase mule-mule balik sebab ayeng dok kat kl lagi. jadi aku join je main bola dekat depan rumah aku tu. mula-mula macam tak biasa la sebab mane pernah aku maen selama nie. tapi bila lame-lame memang masuk kepala la. budak-budak sini memang masuk kepala jugak. terbaek lah perumahan aku nie. dan sekarang, ayeng dengan adik die pon join main sekali.
benda paling best jadi mase kat sini mase maen bola yang aku tak boleh lupe, budak kampung laen datang lawan. kesudahan, diorang kalah dan disertai dengan ketidak puasan hati. siap dok bakar-bakar kitorang lagi. macam-macam lah diorang cakap. padang tak best lah, gol kecik lah. jadi diorang ajak lawan kat tempat diorang pulak. dah macam liga pulak ade home away nie. nanti aku cerita kisah kitorang lawan kat tempat diorang pulak.
ihsan pakcik google
benda paling best jadi mase kat sini mase maen bola yang aku tak boleh lupe, budak kampung laen datang lawan. kesudahan, diorang kalah dan disertai dengan ketidak puasan hati. siap dok bakar-bakar kitorang lagi. macam-macam lah diorang cakap. padang tak best lah, gol kecik lah. jadi diorang ajak lawan kat tempat diorang pulak. dah macam liga pulak ade home away nie. nanti aku cerita kisah kitorang lawan kat tempat diorang pulak.
dilekat pada
8/03/2011 11:52:00 AM
kelantan english,
*cari kawan kelantan untuk sebutan yang betul
american english??u.k english??ni ade satu lagi.kelantan english.
tak payah nak sibuk-sibuk berlatih cakap bahasa inggeris. kan senang kalau korang memang sebut dari kecik lagi. nie la keistimewaan kelantan. banyak perkataan inggeris yang diadaptasi menjadi bahasa kelantan.
american english??u.k english??ni ade satu lagi.kelantan english.
tak payah nak sibuk-sibuk berlatih cakap bahasa inggeris. kan senang kalau korang memang sebut dari kecik lagi. nie la keistimewaan kelantan. banyak perkataan inggeris yang diadaptasi menjadi bahasa kelantan.
bahasa kelantan - bahasa inggeris - bahasa melayu
bok - book - buku
bekwoh - big work - kenduri
nyuting - shooting - target dan sepak
saje aku share suke-suke. harap takde pihak marah atau terasa hati..=)
dilekat pada
7/24/2011 07:59:00 PM
zaman muda,
hari selasa memang hari function bagi aku, ayeng, panjang dan pokcek. maklumlah, kitorang hiduf dengan penuh kesesatan dan kegilaan kat tanah merah ni. so hari selasa lah tempat kitorang nak menggila. tadi aku dengan si ayeng keluar lah pergi pasar malam. kali ni bertiga. adik bongsu aku ikot sekali. dia bosan duduk rumah sebab adik beradik laen takde dekat rumah waktu malam. ade yang mengaji, ade yang tuisyen. tengah jalan-jalan kat pasar malam, teringat dulu aku selalu pergi pasar malam dengan angah aku. dulu dekat je. jalan kaki tak sampai lima minit pun dah sampai. tapi sekarang, lima minit naik motor. takdelah jauh sangat. sumpah aku rindu zaman kanak-kanak aku. tak payah fikir macam-macam. sekarang, banyak benda kene fikir walau tak nak sekalipun.
lepas penat jalan-jalan, aku cari port lepak. kitorang duduk kat satu kedai makan. order air satu sorang. adik aku layan betul aku tengok minum air. entah ape die dok maen cak-cak ngan si ayeng entah. si ayeng pulak dok layan gila adik aku. memang sama-sama naik lah. boleh pulak adik aku buat muke kesian nak makan. aku pergi lah order kuew teow goreng basah. boleh tahan die telan. padahal dah banyak dia makan sepanjang jalan kat pasar malam tadi. perut tong drum ke ape dia ni.
lepas dah penat jalan-jalan, pergi sekolah adik aku dan adik ayeng. kebetulan mak die cikgu kat situ. malam tu ade majlis motivasi ape entah. tapi memang lucu lah bile kitorang masuk sekolah tu. maen-maen gear kereta dulu. masuk je, tengok budak keluar dewan diiringi air mata. nie sah ade psiko-psiko nie. aku dengan ayeng gelak-gelak je. teringat dulu kitorang selalu kene macam tu. tapi sampai form 3 je la yang boleh layan benda tu. lepas tu dah tak bolah dah. dengar boleh, menangis tak boleh dah. macam dah lali dengan benda tu semua. budak-budak nangis malam tu je. esok nye buat hal jugak. buli orang lain la, gaduh la. takp paham aku. tapi macam tu jugaklah aku dulu. *senyum sorang-sorang.
*looking forward
dilekat pada
7/03/2011 04:11:00 PM
lompat tikam,
bukan membunuh, tapi mengenyangkan. kalau yang tak pernah dengar, mesti tak tau ape benda nie. lompat tikam memang popular kat kelantan. aku tak tau ape orang luar panggil kuih nie. tapi tadi aku ade tengok satu rancangan, die panggil lompat tikam nie bubur susu. adelah sebab kenapa panggil macam tu. memang pelik-pelik nama kuih- kat malaysia nie. lompat tikam, kepek hidung, ulat bulu dan macam-macam lagi lah. tapi yang penting, lagi unik name lagi unik rase die. memang best.
lompat tikam nie ade la dua tiga jenis. tu yang aku tau lah. ade banyak jenis kuih ni. macam-macam stail yang aku pernah tengok. tapi bape jenis je yang pernah aku rase. mngkin beza sikit je rase. kuih nie selalunya ade tiga atau empat bahagian. tepung hijau, tepung putih, pulut merah dan kuah dia. kuih nie wangi dan berlemak sebab die masak guna daun pandan dengan santan. banyak jugak bahan nak buat benda nie. sedap kuih nie. rugi tak rase. sape-sape yang kenal kuih nie, tolong bagitau ape name die kat tempat korang. terima kasih.
*idea datang sebab tengok program sarapan.
dilekat pada
6/26/2011 08:57:00 AM
rumah pokok,
| ||||
| kartun fevret mase kecik |
dulu kecik-kecik, korang pergi mane bile korang sedih atau kene marah dengan mak ayah?? dulu aku duduk dekat pahang. so bile merajuk, aku duduk dalam bilik je lah. paling best bila dekat kampung. kampung aku memang betul-betul kampung dulu. banyak tempat best nak lepak. standard lah kan kalau budak kecik merajuk ka. ke ade orang tak pernah merajuk waktu die kecik dulu. tinggal kesan sikit nak tengok sapa. berani kerana benar.
antara satu tempat yang aku selalu menyorok kalau gaduh dengan sepupu aku terutamanya ialah kat belakang pokok depan rumah aku. kat seberang rumah tok aku ade satu kolam yang tak berapa nak besar sangat. pokok tu besar dan akar die besar berpulas-pulas. ade satu part yang memang muat aku nak duduk dan bersandar. selesa jugak weyh. aku selalu gaduh dengan sepupu perempuan yang paling tua. beza umur ade la dalam tujuh tahun. selalu gaduh pasal berebut nak tengok tv. kalau dah name budak-budak tu paham-paham je lah nak tengok ape kan. lepas dah gaduh mulut, kaki , tangan semua-semua, aku pergi lah merajuk kat pokok tu. tu je lah taktik aku tiap-tiap kali gaduh. sebab aku tau die mesti datang ajak aku balik. die akan pujuk aku sampai aku naik rumah balik. aku nie cucu sulung lelaki. muda kan?
tapi tempat yang paling aku tak boleh nak lupa sampai sekarang, tasik danau. aku ingat lagi mase mule-mule pergi tempat tu. otak aku dengan dua kawan yang laen same je. sejak dari tu, kitorang akan lepak kat situ kalau ade masalah ape-ape. kitorang siap buat satu pondok lagi. pastu ukir name kitorang satu batang sorang. kitorang ingat lagi kitorang bincang nak rekrut sape sorang lagi. semata-mata nak bagi penuh empat-empat tiang dengan satu nama. kitorang buat pondok dengan parent kitorang. tak larat lah kalau kitorang buat sendiri. secara automatik, parent kitorang tak risau kalau kitorang tak balik. diorang akan cari dekat rumah salah sorang daripada kitorang. kalau takde, dekat tasik lah kitorang lepak. tapi sayang, sorang dah pergi buat selama-lamanya. pondok tu pon dah dirobohkan sebab diorang nak buat macam satu jeti kat situ. sumpah aku takkan lupa setiap saat kitorang bersama.
elemen dalam heading
dilekat pada
6/23/2011 09:41:00 PM
social and ethic,part 2.
post lepas dah cerita pasal kat malaysia. ok sekarang aku ambik negara lain la untuk perbandingan. ok, aku ambik US. kalau korang perasan, sosial kat sane tak berapa meluas. kalau ade pon untuk tujuan yang penting-penting je. kat sane masalah sosial tak banyak macam kat negara nie. betulkan aku kalau aku salah. tapi ape yang aku bagitau nie cuma pandangan aku je. atas pemerhatian aku jugaklah. kawan-kawan aku yang dok sane pon tak cuak nak buat ape yang diorang nak. kalau kat sini, lorong gelap sikit je dah jadi tempat kerja orang-orang yang tak baik. samun la, pukul la dan bermacam-macam la lagi.
tapi lain pulak dengan ethic diorang, memang tak dapat disangkal perbezaan dengan negara kita. macam langit dengan bumi. korang mesti tau kalau aku cakap benda nie. orang tak takut nak melintas kat jalan sebab orang-orang kat sane hormat kat pejalan kaki. bila ade orang melintas, diorang akan stop dan bagi laluan untuk pejalan kaki. memang tahap terbaik lah ethic diorang. memang aku respek gila. dan kadar kemalangan jugak memang berbeza antara US dengan Malaysia. kadar diorang memang sikit, tapi kat sini memang banyak tak ingat lah. bukan aku nak burukkan malaysia. tapi boleh ke korang melintas jalan selamba je? even dekat lintasan zebra yang tunjukkan lampu hijau pun korang akan toleh kiri kanan banyak kali kan? so fikir-fikirkanlah..
tapi lain pulak dengan ethic diorang, memang tak dapat disangkal perbezaan dengan negara kita. macam langit dengan bumi. korang mesti tau kalau aku cakap benda nie. orang tak takut nak melintas kat jalan sebab orang-orang kat sane hormat kat pejalan kaki. bila ade orang melintas, diorang akan stop dan bagi laluan untuk pejalan kaki. memang tahap terbaik lah ethic diorang. memang aku respek gila. dan kadar kemalangan jugak memang berbeza antara US dengan Malaysia. kadar diorang memang sikit, tapi kat sini memang banyak tak ingat lah. bukan aku nak burukkan malaysia. tapi boleh ke korang melintas jalan selamba je? even dekat lintasan zebra yang tunjukkan lampu hijau pun korang akan toleh kiri kanan banyak kali kan? so fikir-fikirkanlah..
dilekat pada
6/22/2011 10:31:00 PM
selamat,
selamatlimabelas!!
baru 6 kan..haha..thanks for everything..sumpah aku blur nak tulis ape..cukup la wish pendek tu yedok..
long way to go right??
dilekat pada
6/15/2011 12:50:00 PM
mungkin takdir,
20 minit,
keputusan masih samar,
walhal semuanya sudah ditetapkan,
sembunyi untuk elakkan kejatuhan.
*sory klau tak dapat contact aku..aku sayang kawan-kawan aku dan si dia..=)
keputusan masih samar,
walhal semuanya sudah ditetapkan,
sembunyi untuk elakkan kejatuhan.
*sory klau tak dapat contact aku..aku sayang kawan-kawan aku dan si dia..=)
dilekat pada
6/13/2011 10:31:00 PM
social and ethic,part 1.
pertama sekali aku nak bagitau tajuk post tu disengajakan dalam bahasa inggeris. jangan risau, post nie dalam bahasa melayu. so tak perlu korang nak sibuk-sibuk nak pegang kamus mase bace post nie. kot-kot la ade word yang korang tak paham kan. tapi disebalik tajuk bahasa inggeris 2, sebenarnya aku tak tau ethic dalam bahasa melayu. sila jangan cemuh.
kalau cakap pasal sosial, malaysia memang hebat lah bab nie. susah nak jumpa orang yang anti sosial. mungkin 'nerd' antara orang yang anti sosial. tapi jangan salah faham antara nerd dengan orang yang pandai atau suka belajar. aku pun tak reti nak terangkan macam mana. sosial rakyat malaysia meluas. segenap tempat ada cara dan perkara untuk disosialkan. terpulang kat diri sendiri benda baik atau benda buruk.
sebenarnya sosial bukan salah. cuma anak remaja zaman sekarang yang buat sosial tu nampak macam salah. korang boleh baca sendiri kes-kes yang jadi kat surat khabar. aku rase dalam setiap hari jugak lah ade berita pasal kes salah laku. nie semua punca daripada terlebih sosial la nie. ada yang kuat sosial tapi tak jadi teruk, tu atas diri sendiri lah kan. kau yang tetapkan perjalanan hidup kau. bukan kau, bukan sape-sape. lepak sana-sini, merempit. kesian kat budak-budak nak tido. kalau dah tido lambat, nanti ngantok dalam kelas. lepas tu belajar tak ok. result jatuh. jadi lah kutu lepak. proses kitaran yang tak pernah berhenti.
tapi masuk bab ethic, orang malaysia memang kurang. sebab apa aku cakap macam nie?? tunggu bile kau buat perbandingan dengan negara luar dari asia.
*bosan yang teramat..nak pergi utara..=)
kalau cakap pasal sosial, malaysia memang hebat lah bab nie. susah nak jumpa orang yang anti sosial. mungkin 'nerd' antara orang yang anti sosial. tapi jangan salah faham antara nerd dengan orang yang pandai atau suka belajar. aku pun tak reti nak terangkan macam mana. sosial rakyat malaysia meluas. segenap tempat ada cara dan perkara untuk disosialkan. terpulang kat diri sendiri benda baik atau benda buruk.
sebenarnya sosial bukan salah. cuma anak remaja zaman sekarang yang buat sosial tu nampak macam salah. korang boleh baca sendiri kes-kes yang jadi kat surat khabar. aku rase dalam setiap hari jugak lah ade berita pasal kes salah laku. nie semua punca daripada terlebih sosial la nie. ada yang kuat sosial tapi tak jadi teruk, tu atas diri sendiri lah kan. kau yang tetapkan perjalanan hidup kau. bukan kau, bukan sape-sape. lepak sana-sini, merempit. kesian kat budak-budak nak tido. kalau dah tido lambat, nanti ngantok dalam kelas. lepas tu belajar tak ok. result jatuh. jadi lah kutu lepak. proses kitaran yang tak pernah berhenti.
tapi masuk bab ethic, orang malaysia memang kurang. sebab apa aku cakap macam nie?? tunggu bile kau buat perbandingan dengan negara luar dari asia.
*bosan yang teramat..nak pergi utara..=)
dilekat pada
6/13/2011 05:24:00 PM
#post ringkas 1
cuaca : hujan renyai-renyai
lokasi : bandar tanah merah
masa : 2000-2100
petang tu adik aku ajak pergi pasar malam. kebetulan pulak hujan boleh tahan lebat. so kire tak jadi lah. dah nak maghrib tu hujan start reda. adik aku ajak pergi pasar malam. aku nak tak nak je ikot sebab aku tak berapa keluar rumah waktu malam kalau kat rumah. aku prefer terperap dalam rumah je.
dalam hujan renyai-renyai, aku gerak lah dengan adik perempuan aku yang 2 orang tu dengan sorang sepupu aku. risau jugak aku bawak sepupu aku yang baru sekolah rendah tu. dah lah buas lebih. same la dengan adik lelaki aku. lama tak datang pasar malam. dulu senang. pasar malam atas bukit kuarters je. jalan kaki tak sampai 5 minit.
yang tak best malam nie, air. jalan dah macam ape dah. aku tak boleh betul dengan orang jalan pijak lopak air laju-laju. tak reti nak hormat orang ke? satu lagi jalan lepas tu tiba-tiba stop. panas betul aku. aku balik dari pasar malam dengan sekeping kertas dan sebungkus gula-gula nano untuk adik bongsu aku. yang laen je shopping kat pasar malam. sekian.
*rindu kamu.
lokasi : bandar tanah merah
masa : 2000-2100
petang tu adik aku ajak pergi pasar malam. kebetulan pulak hujan boleh tahan lebat. so kire tak jadi lah. dah nak maghrib tu hujan start reda. adik aku ajak pergi pasar malam. aku nak tak nak je ikot sebab aku tak berapa keluar rumah waktu malam kalau kat rumah. aku prefer terperap dalam rumah je.
dalam hujan renyai-renyai, aku gerak lah dengan adik perempuan aku yang 2 orang tu dengan sorang sepupu aku. risau jugak aku bawak sepupu aku yang baru sekolah rendah tu. dah lah buas lebih. same la dengan adik lelaki aku. lama tak datang pasar malam. dulu senang. pasar malam atas bukit kuarters je. jalan kaki tak sampai 5 minit.
yang tak best malam nie, air. jalan dah macam ape dah. aku tak boleh betul dengan orang jalan pijak lopak air laju-laju. tak reti nak hormat orang ke? satu lagi jalan lepas tu tiba-tiba stop. panas betul aku. aku balik dari pasar malam dengan sekeping kertas dan sebungkus gula-gula nano untuk adik bongsu aku. yang laen je shopping kat pasar malam. sekian.
*rindu kamu.
dilekat pada
6/08/2011 01:18:00 AM
seram,
macam mana rupa saka?? persoalan yang makin lama yang makin menghantui aku. satu lagi, turun kat aku ke nanti?? kalau boleh tak nak lah. risau aku ape-ape jadi weyh. sumpah seram weyh.
kalau dulu-dulu, benda-benda macam saka ke bomoh ke memang femes lah kan. tapi zaman sekarang orang tak berapa nak percaya. maklumlah zaman dah moden. semua yang berlaku dikaitkan dengan sains. contohnya kalau sakit. orang kampung akan lebih menjurus kepada bomoh atau pawang. bagi yang memang betul-betul kampung lah. sebab kebanyakan kampung dah moden dah. kalau kat tempat-tempat moden, orang akan terus bagi ubat atau bawa pergi klinik. ada benda yang tersirat di sebalik 2 tindakan yang berbeza nie. kadang-kala betul, kadang-kala tak kena tempat dan waktu.
masih berkaitan contoh di atas. ada waktu, bomoh lebih bagus dan ada waktu, klinik dan sains yang memainkan peranan. seperti yang dikatakan pada awal tadi, kebanyakan orang tidak percaya akan benda-benda sebegini. tapi pada faktanya, semua benda nie masih wujud kat atas muka bumi ni. cuma kita yang tak dapat melihat benda-benda tu. yang kita lihat pada zahirnya seseorang tu macam demam, ada kemungkinan ianya perbuatan makhluk halus. tiada yang mustahil.
ok, berbalik kepada hal saka. dulu aku tak pernah takut bile pak cik mak cik aku cakap-cakap pasal saka. sebab aku ingat saka nie harta pusaka. sebutan memang hampir-hampir sama. cuma satu tu macam bersabdu. kalau orang tak biasa, memang tak boleh bezakan. tapi bila aku dah makin besar, barulah aku paham apa itu saka. warisan dari satu generasi ke satu generasi.
selalunya yang sulung akan warisi benda tu. aku tak tau apa benda tu. rupa macam mana, apa sifatnya. aku tak pernah tengok. tapi dalam keluarga, mak aku anak keempat. yang atas-atas semua tak berani. nenek aku pernah cakap mal aku nie lain dari adik-beradik yang lain. dalam kandungan lama. masa beranak, bidan ade cakap mak aku ada darah bomoh. memang ade keturunan nenek moyang aku dulu yang jadi bomoh. aku sendiri tak percaya mulanya. sampailah ada satu kejadian. tu nanti aku cerita.
yang tambah menakutkan bila aku dapat tau dua-dua belah keluarga ada benda tu. memang meremang bulu roma aku dibuatnya. tapi paling menakutkan belah mak aku. aku cucu sulung lelaki. setakat nie satu benda warisan keluarga je yang aku tak tengok lagi. keris yang hujung die dah patah sikit. keris tu arwah moyang aku yang punya. keris tu digunakan untuk bunuh orang masa zaman dulu-dulu. tu lah sebab mata keris tu dah hilang sikit. pakcik aku ada cakap yang keris tu salah satu benda yang ada penjaga. sebab tu tak boleh buang merata. jadi pakcik aku yang paling tua simpan.
aku tak tau lah apa yang akan jadi lepas nie. cuma satu je yang aku tak nak. benda tu turun kat aku. aku jenis yang cuai. tak boleh handle. aku doa aku dijauhkan dari benda-benda macam tu.
*make it 3
kalau dulu-dulu, benda-benda macam saka ke bomoh ke memang femes lah kan. tapi zaman sekarang orang tak berapa nak percaya. maklumlah zaman dah moden. semua yang berlaku dikaitkan dengan sains. contohnya kalau sakit. orang kampung akan lebih menjurus kepada bomoh atau pawang. bagi yang memang betul-betul kampung lah. sebab kebanyakan kampung dah moden dah. kalau kat tempat-tempat moden, orang akan terus bagi ubat atau bawa pergi klinik. ada benda yang tersirat di sebalik 2 tindakan yang berbeza nie. kadang-kala betul, kadang-kala tak kena tempat dan waktu.
masih berkaitan contoh di atas. ada waktu, bomoh lebih bagus dan ada waktu, klinik dan sains yang memainkan peranan. seperti yang dikatakan pada awal tadi, kebanyakan orang tidak percaya akan benda-benda sebegini. tapi pada faktanya, semua benda nie masih wujud kat atas muka bumi ni. cuma kita yang tak dapat melihat benda-benda tu. yang kita lihat pada zahirnya seseorang tu macam demam, ada kemungkinan ianya perbuatan makhluk halus. tiada yang mustahil.
ok, berbalik kepada hal saka. dulu aku tak pernah takut bile pak cik mak cik aku cakap-cakap pasal saka. sebab aku ingat saka nie harta pusaka. sebutan memang hampir-hampir sama. cuma satu tu macam bersabdu. kalau orang tak biasa, memang tak boleh bezakan. tapi bila aku dah makin besar, barulah aku paham apa itu saka. warisan dari satu generasi ke satu generasi.
selalunya yang sulung akan warisi benda tu. aku tak tau apa benda tu. rupa macam mana, apa sifatnya. aku tak pernah tengok. tapi dalam keluarga, mak aku anak keempat. yang atas-atas semua tak berani. nenek aku pernah cakap mal aku nie lain dari adik-beradik yang lain. dalam kandungan lama. masa beranak, bidan ade cakap mak aku ada darah bomoh. memang ade keturunan nenek moyang aku dulu yang jadi bomoh. aku sendiri tak percaya mulanya. sampailah ada satu kejadian. tu nanti aku cerita.
yang tambah menakutkan bila aku dapat tau dua-dua belah keluarga ada benda tu. memang meremang bulu roma aku dibuatnya. tapi paling menakutkan belah mak aku. aku cucu sulung lelaki. setakat nie satu benda warisan keluarga je yang aku tak tengok lagi. keris yang hujung die dah patah sikit. keris tu arwah moyang aku yang punya. keris tu digunakan untuk bunuh orang masa zaman dulu-dulu. tu lah sebab mata keris tu dah hilang sikit. pakcik aku ada cakap yang keris tu salah satu benda yang ada penjaga. sebab tu tak boleh buang merata. jadi pakcik aku yang paling tua simpan.
aku tak tau lah apa yang akan jadi lepas nie. cuma satu je yang aku tak nak. benda tu turun kat aku. aku jenis yang cuai. tak boleh handle. aku doa aku dijauhkan dari benda-benda macam tu.
*make it 3
dilekat pada
5/23/2011 08:31:00 PM
saka,
benda apa tu? warisan turun-temurun? tak berdosa ke kat sisi agama? kite tunggu post satu lagi ok. sekarang nak cakap pasal lain dulu.
dah 2 hari berturut-turut hati senang. terima kasih sangat-sangat. nie tak bermakna aku tak hargai kawan-kawan aku yang lain. aku tetap hubungi diorang. banyak medium yang boleh aku guna pakai. dari yang sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti. kalau ada yang tadika pon boleh join jugak nie.
aku tak tau kenapa, tapi dia selalu senangkan hati aku. tapi dia garang. haha! pantang buat salah, menyinga nanti. tapi kau memang baik.
dah 2 hari berturut-turut hati senang. terima kasih sangat-sangat. nie tak bermakna aku tak hargai kawan-kawan aku yang lain. aku tetap hubungi diorang. banyak medium yang boleh aku guna pakai. dari yang sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti. kalau ada yang tadika pon boleh join jugak nie.
muke gembira ja. walaupun baru je kehilangan seseorang yang bermakna buat dia. sumpah dia nie tabah gile. tak menangis pun. boleh senyum dan gelak lagi dengan family dia. tak bermakna dia tak peduli kat arwah. tapi tu menunjukkan dia bersedia dan redha dengan pemergian tu. lagipun kalau duk ratap je, arwah jugak yang seksa. so, redhakan lah setiap pemergian. sebab satu hari, kita pun akan pergi jugak. cuma masa yang akan menentukan.
aku tak tau kenapa, tapi dia selalu senangkan hati aku. tapi dia garang. haha! pantang buat salah, menyinga nanti. tapi kau memang baik.
dilekat pada
5/23/2011 01:13:00 AM
adakah ini pilihan,
okay, nak tulis apa yang aku nak tulis dua tiga hari lepas. kisah berlaku di kawasan kampung yang tak berapa nak sunyi. balik kampung, hati terbuka, hidayah datang. hari tu hari jumaat. solat jumaat konfem lah kat masjids kan. nie cerita asar. kat tempat aku, surau nie lebih dikenali dengan 'balasoh'. diadaptasi dari 'balai saf' yang merujuk kepada tempat solat kita yang mempunyai banyak barisan yang kita panggil 'saf'.
ok, aku bukan nak cerita pasal tu. waktu asar, terdetik hati nak pergi surau. kalau dulu kecik-kecik tak rase ape-ape kalau tak pergi. tapi sekarang, tak tau nak cakap lah. surau depan rumah tok je. surau tu tak ramai orang. maklumlah, surau kampung je. orang kampung pun tak ramai yang datang. mase solat tu, aku terdengar satu bacaan yang pelik, yang asing bagi aku. aku abaikan je la sebab ingat bacaan tambahan ke ape ke. sebab aku cetek lagi dalam bab-bab tu.
lepas dah habis solat,salam kiri kanan, aku toleh kiri. nak cari tuan punya suara tadi. sumpah aku terdiam. tak aku sangka dia rupa-rupanya. orang yang aku maksudkan ialah pak cik aku,adik kepada ayah aku. aku bukan nak aibkan atau apa-apa. tapi bagi aku, dia antara orang yang banyak bagi inpirasi kat aku. dia tak macam orang lain. dia istimewa. die tak berjaya macam orang lain. die duduk pun dengan nenek aku. die tak boleh hidup sorang-sorang.
aku selalu cube korek kenapa die jadi macam tu. tapi sampai sekarang aku masih tak dapat jawapannya lagi. takpe, aku akan usaha sampai aku dapat jawapan die. satu yang aku respek pasal die, die tak pernah merungut nak apa-apa. dia akan kerja untuk dapatkan duit untuk beli barang. tapi selalunya, duit yang die dapat die akan beli kuih untuk nenek aku. walaupun keadaan die tak macam orang laen, tapi hati die lebih dari orang lain. aku tersentuh dengan perangai dia.
satu yang aku cukup marah dari dulu sampai sekarang. ade pakcik makcik aku yang buat die macam orang gaji. kalau setakat mintak tolong sikit-sikit aku takde hal lagi. nie kalau dah melampau, memang aku sendiri pon rase nak sound je. tapi bile fikir-fikir balik, aku kecik lagi. kang tak pasal-pasal makan penampar free kang. tapi sekarang, aku dah tak tahan-tahan dah. aku sound je diorang-diorang yang buat macam tu. lega rasa hati. lantak korang lah nak benci aku ke ape ke. abah ma aku rilek je. aku buat depan diorang. kalau parent aku senyap, maknanya ape yang aku buat tu betul.
*kau kene kuat,banyakkan doa ok.. aku sayang kau..=)
ok, aku bukan nak cerita pasal tu. waktu asar, terdetik hati nak pergi surau. kalau dulu kecik-kecik tak rase ape-ape kalau tak pergi. tapi sekarang, tak tau nak cakap lah. surau depan rumah tok je. surau tu tak ramai orang. maklumlah, surau kampung je. orang kampung pun tak ramai yang datang. mase solat tu, aku terdengar satu bacaan yang pelik, yang asing bagi aku. aku abaikan je la sebab ingat bacaan tambahan ke ape ke. sebab aku cetek lagi dalam bab-bab tu.
lepas dah habis solat,salam kiri kanan, aku toleh kiri. nak cari tuan punya suara tadi. sumpah aku terdiam. tak aku sangka dia rupa-rupanya. orang yang aku maksudkan ialah pak cik aku,adik kepada ayah aku. aku bukan nak aibkan atau apa-apa. tapi bagi aku, dia antara orang yang banyak bagi inpirasi kat aku. dia tak macam orang lain. dia istimewa. die tak berjaya macam orang lain. die duduk pun dengan nenek aku. die tak boleh hidup sorang-sorang.
aku selalu cube korek kenapa die jadi macam tu. tapi sampai sekarang aku masih tak dapat jawapannya lagi. takpe, aku akan usaha sampai aku dapat jawapan die. satu yang aku respek pasal die, die tak pernah merungut nak apa-apa. dia akan kerja untuk dapatkan duit untuk beli barang. tapi selalunya, duit yang die dapat die akan beli kuih untuk nenek aku. walaupun keadaan die tak macam orang laen, tapi hati die lebih dari orang lain. aku tersentuh dengan perangai dia.
perlu 2 muka ke,
satu yang aku cukup marah dari dulu sampai sekarang. ade pakcik makcik aku yang buat die macam orang gaji. kalau setakat mintak tolong sikit-sikit aku takde hal lagi. nie kalau dah melampau, memang aku sendiri pon rase nak sound je. tapi bile fikir-fikir balik, aku kecik lagi. kang tak pasal-pasal makan penampar free kang. tapi sekarang, aku dah tak tahan-tahan dah. aku sound je diorang-diorang yang buat macam tu. lega rasa hati. lantak korang lah nak benci aku ke ape ke. abah ma aku rilek je. aku buat depan diorang. kalau parent aku senyap, maknanya ape yang aku buat tu betul.
*kau kene kuat,banyakkan doa ok.. aku sayang kau..=)
dilekat pada
5/18/2011 09:40:00 PM
15,
post yang simple,
terima kasih untuk semua,
aku sayang kau sangat-sangat,
selamatlimabelaasmeiduaribusebelas!!
terima kasih untuk semua,
aku sayang kau sangat-sangat,
selamatlimabelaasmeiduaribusebelas!!
dilekat pada
5/15/2011 05:41:00 AM
Subscribe to:
Posts (Atom)









